Anders Lindén/Eva Kubatzki

Musikaliskt äventyr med Tobias Wiklund Quartet på Fasching den 21 febr 🎶🎺

Vinylsläpp av skivan Silver Needle, Sveriges Radio på plats för bandning av konserten, humöret på topp runt Stammisbordet, den ugnsbakade laxen var delikat och i pausen delades det 5:e JazzBrazz-stipendiet ut till Tobias! Med andra ord - en fantastisk kväll på Fasching.

Faschingvännen Anders Lindén satt med runt Stammisbordet, läs hela hans entusiastiska recension på hans blogg https://kulturyttranden.wordpress.com. Vi kittlar till läsning och citerar Anders inledning och avslutning i bloggen.

En del spelar färdig musik, noterna bestämmer hur det ska låta och det låter ungefär likadant varje gång man spelar. Men det finns ett annat sätt att spela där det gäller för bandmedlemmarna att hela tiden vara uppmärksamma på förändringar, att vara med på noterna på ett mer symboliskt sätt. Det är när alla i ett band bejakar friheten, bejakar att en komposition inte alltid låter likadant från gång till gång.

En sådan grupp är Tobias Wiklund Quartet.

Här finns ingen brådska att nå in till kärnan i musiken, ingen ser stressad ut om någon annan i bandet tar extra mycket tid på sig, snarare tvärtom. Kvartetten bygger musik, men om det vore ett vanligt bygge skulle kostnaderna skena för där är tid pengar, här är tid en rymd för eftertanke, ett utrymme för att alstra idéer och genomföra dem.

Anders avslutar bloggen med orden: Detta äventyr på Fasching i tisdags kväll var verkligen värt att få följa med på, särskilt som det avslutades med en svidande vacker version av ”That lucky old sun”, där instrumenten samlades kring ett rakt tema och Louis Armstrong i sin himmel log ikapp med oss i publiken.

Simon Toldam piano, Lasse Mörck kontrabas och Daniel Fredriksson trummor.

I pausen fick publiken vara med om prisutdelningen av det femte JazzBrazz-stipendiet på 100.000 kr som Tobias Wiklund fick. Stipendiet delades ut av Stigs Söderqvist dotter - trumpetaren kompositören och arrangören Ann-Sofie Söderqvist.

Musikerparet Elise Einarsdotter och Olle Steinholtz - vi passar på och säga tack före senast till Elise som spelade på Faschings nya Steinwayflygel på invigningskonserten den 3 febr. Elise är styrelsemedlem i Laila och Charles Gavatins Stiftelse för jazzmusik som förvaltar Jazz Brazz-priset.

Sätt kryss i almanackan den 9 maj för då sänds kvällens konsert i P2/Jazzradion. Gänget från radion som gjorde inspelningen är Mats Landberg, Peter Flodby och Pierre Martin.

Så gott! Kvällens Stammisrätt var en ugnsbakad lax med vitvinsstuvad spenat och rostad potatis! Kvällens ljudtekniker Pawel Lukki och Liselott Wennerstrand från entrékassan äter också gott innan kvällens arbetspass. I mitten syns Faschings VD Eric Birath.